A kapcsolt vállalkozások transzferár-adminisztrációjával kapcsolatos előírások betartásában, transzferár-dokumentációk elkészítésében segítségere lehetnek tanácsadóink. Ismerje meg a részleteket!
Mikor kell transzferár-nyilvántartás?
Ha az Ön cége egy hazai vagy nemzetközi vállalatcsoport tagja, akkor nagy valószínűséggel lesznek olyan kapcsolt (azaz csoporton belüli) ügyletek, amelyekről transzferár-nyilvántartást kell készíteni.
Az éves szinten 100 millió forintot elérő kapcsolt ügyletek a transzferár-nyilvántartási kötelezettség alá esnek. Az 100 millió forintos értékhatárt szokásos piaci ár alapján kell számítani, így a dokumentálandó ügyletek közül kimaradhatnak azok, ahol a könyv szerinti értéket veszik alapul, azonban az elmarad a piacitól.
Az RSM transzferárcsoportja segítséget nyújt a dokumentálandó kapcsolt ügyletek beazonosításában is.
A transzferár-nyilvántartással kapcsolatos szolgáltatásaink
- Felmérjük a vállalkozás kapcsolt ügyleteit, ill. hogy ezek közül melyeket szükséges dokumentálni;
- Ellenőrizzük a szerződéses hátteret, és azt lehetőség szerint összevetjük az alkalmazott gyakorlattal;
- Feltárjuk az adott kapcsolt ügylet során alkalmazott eszközöket, felmerülő funkciókat és kockázatokat;
- Megvizsgáljuk, milyen transzferárazási módszer lesz a legalkalmasabb a piaci mértékű ár alátámasztására;
- Elkészítjük a transzferár-nyilvántartásokat;
- Segítséget nyújtunk a társasági adó bevalláshoz kapcsolódó transzferár adatszolgáltatási kötelezettség ATP-01 és ATP-KV lapjainak kitöltésében az elkészült transzferár dokumentáció alapján.
- A korábban készített transzferár-nyilvántartásokat felülvizsgáljuk és a jogszabályi keretek között javaslatot teszünk azok módosítására;
- Támogatjuk ügyfelünket bármely más, transzferár-dokumentációt érintő feladata során, vagy kérdése esetén.
Ajánlatot kérek transzferár-dokumentáció elkészítésére
Amikor ajánlott transzferár-tanácsadó segítségét igénybe venni
Sok esetben a magyar csoporttagok már többéves gyakorlattal és letisztult belső folyamatokkal rendelkeznek a transzferár-nyilvántartások elkészítése kapcsán. Ekkor is történhet olyan piaci változás, adódhatnak a szokásostól eltérő helyzetek, vagy felmerülhetnek olyan rendkívüli gazdasági események (pl. csoporton belüli átszervezések), melyeknek transzferárszempontból történő dokumentálása kihívás elé állítja a terület felelőseit.
Jó tudni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelten ellenőrzi azokat a vállalatokat ahol:
- Tartósan fennálló veszteség figyelhető meg;
- Az iparáginál alacsonyabb az üzemi eredmény;
- A pénzügyi veszteség aránytalanul nagy az üzemi eredményhez képest;
- Jelentős összegű menedzsment díjak elszámolása történik;
- Transzferárral kapcsolatos nagy összegű év végi kiigazításra kerül sor.
Célunk ügyfeleink támogatása annak érdekében, hogy a hatályos transzferárazási szabályozásnak megfeleljenek, mentesüljenek a transzferárazáshoz kapcsolódó esetleges szankciók alól.
A háromszintű transzferár-nyilvántartás elemei
Az OECD által közzétett, az adóalap erózióját és nyereségelvonás visszaszorítását célzó BEPS- cselekvési terv transzferárazásra vonatkozó akciótervei nyomán 2017. május 15-től beépült a hazai jogba az országonkénti jelentés intézménye. Emellett Magyarországon 2017. november 18-ától hatályos a transzferár-nyilvántartási kötelezettségeket rögzítő új NGM rendelet.
Mindezek alapján a transzferár-dokumentáció háromszintűvé válik, az alábbi nyilvántartások elkészítése válik szükségessé:
- Fődokumentum (Master file)
- Helyi dokumentum (Local file)
- Országonkénti jelentés (CbC report)
Az országonkénti jelentést olyan nemzetközi vállalatcsoportoknak kell elkészíteniük, amelyeknek előző évi konszolidált nettó árbevétele eléri a 750 millió eurót (230 milliárd Ft-ot). A helyi dokumentumokat a vállalatcsoportok magyar tagjainak a helyi és a nemzetközi szabályokat betartva kell elkészíteniük, hasonlóképpen az országonkénti jelentéshez.
Transzferárszakértőink a helyes transzferár-dokumentumok, transzferár-nyilvántartások elkészítésében lehetnek segítségére. Kérdéseivel keresse szakértőnket bizalommal!