A transzferár-nyilvántartási kötelezettség

A transzferár-nyilvántartási kötelezettség

Jelen tájékoztatónkban a kapcsolt vállalkozások transzferár-adminisztrációjával kapcsolatos fontosabb előírásokat kívánjuk bemutatni.

Kérdése van?

Forduljon hozzánk bizalommal!

Hegedüs Sándor partner, adóüzletág-vezető

Hegedüs Sándor

Partner
Adóüzletág-vezető

dr. Kiss Helga vezető adótanácsadó, RSM Hungary

Kiss Helga

Szenior adómenedzser

Telefon

Mikor kell transzferár-nyilvántartás? 

Ha az Ön cége egy hazai vagy nemzetközi vállalatcsoport tagja, akkor nagy valószínűséggel lesznek olyan kapcsolt (azaz csoporton belüli) ügyletek, amelyekről transzferár nyilvántartást kell készíteni. 

Közismert információ, hogy az éves szinten 50 millió forintot el nem érő kapcsolt ügyletek például mentességet élveznek a nyilvántartás készítése alól. Arról azonban nem mindenki hallott, hogy az 50 millió forintos értékhatárt szokásos piaci ár alapján kell számítani, így a dokumentálandó ügyletek közül kimaradhatnak azok, ahol a könyv szerinti értéket veszik alapul, azonban az elmarad a piacitól. 

Az RSM transzferárcsoportja – többek között – segítséget nyújt a dokumentálandó kapcsolt ügyleteket beazonosításában is. 

A transzferár-nyilvántartással kapcsolatos szolgáltatásaink

  • Felmérjük a vállalkozás kapcsolt ügyleteit, ill. hogy ezek közül melyeket szükséges dokumentálni;
  • Ellenőrizzük a szerződéses hátteret, és azt lehetőség szerint összevetjük az alkalmazott gyakorlattal;
  • Feltárjuk az adott kapcsolt ügylet során alkalmazott eszközöket, felmerülő funkciókat és kockázatokat;
  • Megvizsgáljuk, milyen módszer lesz a legalkalmasabb a piaci mértékű ár alátámasztására;
  • Elkészítjük a transzferár nyilvántartásokat;
  • A korábban készített nyilvántartásokat felülvizsgáljuk és a jogszabályi keretek között javaslatot teszünk azok módosítására;
  • Támogatjuk ügyfelünket bármely más, transzferár dokumentációt érintő feladata során, vagy kérdése esetén. 

Amikor ajánlott tanácsadó segítségét igénybe venni

Sok esetben a magyar csoporttagok már többéves gyakorlattal és letisztult belső folyamatokkal rendelkeznek a nyilvántartások elkészítése kapcsán. Ekkor is történhet azonban valamilyen kedvezőtlen piaci változás, adódhatnak a szokásostól eltérő helyzetek, vagy merülhetnek fel rendkívüli gazdasági események (pl. csoporton belüli átszervezések),melyek transzferár szempontból történő dokumentálása kihívás elé állítja a terület felelőseit. 

Jó tudni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelten ellenőrzi azokat a vállalatokat ahol:

  • Tartósan fennálló veszteség figyelhető meg;
  • Az iparáginál alacsonyabb az üzemi eredmény;
  • A pénzügyi veszteség aránytalanul nagy az üzemi eredményhez képest;
  • Jelentős összegű menedzsment díjak elszámolása történik;
  • Transzferárral kapcsolatos nagy összegű év végi kiigazításra kerül sor.

Célunk ügyfelünk támogatása annak érdekében, hogy a transzferárazással kapcsolatos szankciók alól mentesüljenek. 

A háromszintű transzferár-nyilvántartás elemei

Az OECD által közzétett, az adóalap erózióját és nyereségelvonás visszaszorítását célzó BEPS cselekvési terv transzferárazásra vonatkozó 8-10, és 13 akciótervei nyomán 2017. május 15-től beépült a hazai jogba az országonkénti jelentés intézménye. Emellett 2017. november 18-ától hatályos a transzferár nyilvántartási kötelezettségeket rögzítő új NGM rendelet.

Mindezek alapján a transzferár dokumentáció háromszintűvé válik, az alábbi nyilvántartások elkészítése válik szükségessé:

  1. Fődokumentum (Master file)
  2. Helyi dokumentum (Local file)
  3. Országonkénti jelentés (CbC report)

Az országonkénti jelentést olyan nemzetközi vállalatcsoportoknak kell elkészítenie, amelyek előző évi konszolidált nettó árbevétele eléri a 750 millió eurót (230 milliárd Ft-ot). Az EU-s jogszabálytervezetek alapján nem kizárható, hogy ezen árbevételi küszöbérték akár jelentős mértékben is lecsökkenhet.

  


Felkeltettük érdeklődését?

Kérjen ajánlatot, vagy forduljon kérdéseivel szakértő kollégáinkhoz!

Szakértőink rendszeresen publikálnak szakmai anyagokat

 Tovább