A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja nem a bírságolás, hanem az, hogy jobban megértse, mi állhat az áfabevallás csúszások hátterében – és hogyan tudná segíteni az adózókat a határidők betartásában. A NAV ePapíron várja a válaszokat, amelyekben meg kell adni a késedelmes benyújtás okát.
Mi a valódi kockázat az áfabevallás késedelme mögött?
Ahogy a közleményében a NAV is kiemelte, nem pusztán a bevallási késedelem és így az adatok hiánya az, amit egy vállalkozás ilyenkor kockáztat.
Egy késve beadott bevallás nem pusztán bírságot, késedelmi pótlékot jelenthet, hanem a nullás adóigazolás elmaradását is, így minden vállalkozásnak elemi érdeke időben teljesíteni az áfa bevallási és befizetési kötelezettségét.
Az RSM Hungary által fejlesztett VAT Manager áfa bevallás automatizáló szoftver használatával az érintett vállalkozások biztosak lehetnek abban, hogy az adatok hatékony és gyors feldolgozása mellett, időben tudják teljesíteni bevallási kötelezettségüket.
Továbbá, a szoftverünk az online számla rendszerrel is összeköttetésben áll, így már a beadás előtt automatikusan validálhatóak a kimenő és bejövő számlák NAV-nál elérhető információk alapján.
Ehhez kapcsolódóan szeretnénk kiemelni az online számla jelentések pontos beküldésének fontosságát – ezt már több blogbejegyzésünkben is jeleztük -, mivel egyrészt ez az alapja az RSM szoftveres áfa bevallási megoldásának, másrészt pedig a NAV belső kockázatelemzési megoldásainak is.
Az Ön cégénél megfelelően működik az online számla jelentés? Ismerje meg az RSM Invoice Reporter szoftverét is !
Miért csúsznak el a cégek a bevallással? Tipikus okok és megoldások
Az RSM szakértői elemezték, hogy mely okok állhatnak a késedelmes áfabevallás benyújtásának hátterében, ezzel kapcsolatban az alábbiakat tapasztaltuk:
1. Hiányos áfa analitika az ERP rendszerből
- Az ERP rendszerből kinyert áfa analitika hiányos adatokat tartalmaz, így hosszas manuális munkával lehet csak összeállítani a végső helyes analitikát – például a számlák manuális ellenőrzése szükséges.
Ez kiküszöbölhető a VATManager szoftverünkkel, mely automatikusan ellenőrzi a számla adatokat a NAV online rendszerében;
2. M lapok kézi összeállítása
- Az Áfa bevallás részét képező M lapok számossága is állhat a háttérben, főleg ha ezeket a jelentéseket egy vállalkozás manuálisan állítja elő. Erre a nehézségre ad választ Msheet szoftverünk, mely automatikusan állítja elő az M lapokat, ráadásul ellenőrzötten (az online száma rendszerben elérhető információk alapján);
3. Közösségi adószámok ellenőrzésének és archiválásának terhelése
- Amennyiben egy vállalkozásnak sok Közösségen belüli ügylete van, ott mindenképpen javasolt és elvárás a Közösségi adószámok ellenőrzése és ezen igazolások lementése. Ez a munkafolyamat manuálisan végezve szintén hatalmas erőforrást igényel és a bevallás késedelmes beadását eredményezheti. Erre kínál megoldást a már fentebb is említett VATManager szoftverünk, mely automatikusan lekérdezi a VIES rendszerből a közösségi adószámok érvényességét, és el is tárolja ezen igazolásokat.
Mit érdemes most tenni?
A NAV levele nem pusztán adminisztratív feladat – jelzés arra, hogy érdemes átgondolni a vállalkozás áfabevallási folyamatainak érettségét.
Az RSM szakértőinek javaslata:
- Válaszolják meg a NAV kérdését ePapíron.
- Vizsgálják meg belső folyamataikat:
– mennyi manuális munka szükséges a bevalláshoz?
– hol keletkezik a legtöbb késés vagy hiba? - Amennyiben a fennakadások tartósak, érdemes mérlegelni az automatizált megoldásokat.
Az automatizáció nem csupán kapacitást szabadít fel, hanem kiszámíthatóvá teszi az áfabevallási folyamatot, csökkenti a kockázatokat és biztosítja a folyamatos megfelelést.
Adószakértőinkkel egyeztetne?
Az RSM szakértői készséggel segítenek:
- a NAV levél tartalmának értelmezésében,
- a bevalláskészítési folyamataik átvilágításában,
és az optimális szoftveres vagy tanácsadási megoldás kiválasztásában.