Mentés

Benyújtották már a 2019. évi beszámolót és az éves adóbevallásokat?

A koronavírus járványra tekintettel áprilisban került kihirdetésre, hogy a számviteli és adózási szakemberek számára legjelentősebb éves határidők szeptember 30-ra módosultak. Szeptember 30-ig kell benyújtani a cégek éves beszámolóit, az éves adóbevallásokat és a transzferár dokumentációt.

A rendelet hatálya a következő bevallásokra terjedt ki:

  • éves beszámolók közzététele;
  • 2020. április 22-e és szeptember 30-a között esedékes éves adóbevallások benyújtása
    • társasági adó (TAO),
    • kisvállalati adó (KIVA),
    • energiaellátók jövedelemadója (Robin Hood adó),
    • helyi iparűzési adó (HIPA),
    • innovációs járulék (Innov);
    • transzferár dokumentáció elkészítése.

    A számviteli beszámolókra épülő egyes további kötelezettségek határideje is a megváltozott határidőhöz igazodik.

    Mire kell odafigyelni?

    A közelgő határidőre tekintettel összegyűjtöttük mit érdemes még átgondolni a beszámoló közzététele és a bevallások benyújtása előtt.

    1. TAO alap pontos levezetése

    Korábban áttekintettük, hogy a TAO bevallás benyújtása előtt milyen részleteket érdemes átgondolni. Egy gyors ellenőrzéssel megbizonyosodhatunk róla, hogy minden adóalap módosító tétel figyelembe lett-e véve és a társasági adóbevallásban szerepeltetett adóalap csökkentő tételeket alátámasztja-e a végleges beszámoló. 

    2. HIPA visszaigénylés

    Fontos tisztában lenni azzal, hogy a koronavírus válság időszakában nem csak a vállalkozások küzdenek bevételi problémákkal és a költségek drasztikus növekedésével, hanem a helyi önkormányzatok is. Nagy összegű adó-visszaigénylést tartalmazó HIPA bevallások esetében az adózók jó eséllyel számíthatnak adóellenőrzésre, melybe az önkormányzati adóhatóságok külső szakembert is bevonhatnak. 

    3. Transzferár dokumentáció

    A transzferár dokumentáció elkészítésének határideje megegyezik a társasági adóbevallás benyújtási határidejével. Abban az esetben, ha a társaság élt a TAO-bevallás benyújtásának halasztására irányuló lehetőséggel, a transzferár dokumentáció elkészítési határideje is szeptember 30-ra módosult. 

    Tapasztalataink alapján az adóhatósági ellenőrzések során fókuszban van a transzferár dokumentációk meglétének vizsgálata. A moratórium által nyújtott megnövekedett időkeret lehetőséget biztosít az ebből fakadó kockázatok csökkentésére is.

    4. Osztalékfizetés

    A COVID miatti válsághelyzet kapcsán sok esetben tapasztaljuk, hogy amennyiben a Társaság a 2019-es üzleti évben nyereséges volt és a vállalkozás tőkehelyzete lehetővé teszi, a tulajdonosi kör szándéka a tárgyévi nyereség kifizetésére irányul. Osztalékfizetésről a beszámoló elfogadásával egyidejűleg lehet határozatot hozni, a határidő elmulasztása esetén csak évközi osztalékelőleg kifizetésére van lehetőség, vagy meg várni kell a következő beszámoló elfogadásáig. Emiatt az osztalék kifizetés kérdését  érdemes alaposan mérlegelni.  

    5. Egyéb kötelezettségek

    Az országos járványhelyzetre tekintettel az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallási és megfizetési határideje a vendéglátás, a közétkeztetés és a turisztika ágazatokban érintett cégek esetében szintén 2020. szeptember 30-ra módosult.

    Kérdése lenne a bevallások kapcsán?
    Tegye fel szakértőnknek

      Kapcsolódó bejegyzéseink

      Érdeklik az adó- és munkajogi változások?

      Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

      Feliratkozom
       Tovább