Facebook image
Mentés

Az szja-bevallási tervezet nem egyenlő a kész bevallással!

Vészesen közeledik 2018. május 22-e, a 2017. évi szja bevallások benyújtási határideje. Az e-szja-t övező intenzív kommunikációnak köszönhetően sokan abban a gyakran téves nyugalomban élnek, hogy nekik ezzel kapcsolatban semmi teendőjük nincsen, hiszen az adóhatóság úgyis elkészíti helyettük az adóbevallást. Sajnos minden híreszteléssel ellentétben nem mindenki számára ilyen egyszerű a helyzet!

Mit érdemes ellenőrizni az szja-bevallási tervezet kapcsán? 

Érdemes leegyeztetni:

  • Az adatszolgáltatásra kötelezett szervezetektől kapott igazolások adatait a bevallási tervezetbe bekerülő adatokkal.
  • Az adókedvezmények érvényesítéséhez szükséges adatok helyességét, majd szükség esetén pontosítani, vagy kiegészíteni azokat.
  • Egyre több magánszemély veszi igénybe az egészségpénztári szolgáltatásokat és él nyugdíjpénztári befizetések kapcsán igénybe vehető adókedvezményekkel, melyek kapcsán szintén érdemes ellenőrizni a bevallás adatainak helyességét.

Fontos észben tartani, hogy sokak elképzelésével szemben a NAV sem mindenható, csak azokból az adatokból tud dolgozni, amelyek kapcsán valamilyen jogszabály adatszolgáltatást ír elő, és amit az adatszolgáltatásra kötelezett teljesített is.

Amiről a NAV nem tud automatikusan, de az szja-bevallásban szerepelnie kell...

A fenti adatokon felül számos olyan adat és információ létezik, amely nem jut automatikusan az adóhatóság tudomására, ezeket az adóalanyoknak kell összegyűjteni és beállítani az szja-bevallásba.

  • Ennek egyik esete lehet a magánszemély által év közben nem érvényesített családi adókedvezmény, amelyet a magánszemély állíthat be adóbevallásába, illetve a tényleges jövedelmi adatok alapján dönthetnek a szülők a kedvezmény egymás közti megosztási arányáról. Előfordulhat olyan eset is, amikor a munkáltató év közben téves összegben érvényesíti a kedvezményt, illetve olyan is, amikor noha az adóelőleg számítása helyesen történt, viszont adatszolgáltatási hiba miatt a NAV ettől eltérő összegű szja-t állít be a bevallási tervezetbe. Mindezek kapcsán a bevallásban meg lehet tenni a szükséges korrekciót.
  • Másik sokakat érintő adókedvezmény-kategória, melyről sokszor még a közvetlenül érintettek sem tudnak, a súlyos fogyatékosságnak minősülő betegségek kapcsán járó szja-kedvezmény, amelyet szintén az adóbevallásban lehet érvényesíteni, és a NAV alapvetően nem rendelkezik az ehhez szükséges információkkal. A kedvezményre jogosultak az szja-alapjukat csökkenthetik az év első napján érvényes minimálbér 5 százalékának és a jogosultsági hónapoknak szorzataként kalkulált összeggel. A kedvezmény érvényesítéséhez orvosi igazolás vagy határozat szükséges.
  • További gyakran előforduló adókötelezettség, amely a magánszemélyek jelentős részére ró plusz feladatot, az ingatlanértékesítésből és -bérbeadásból származó jövedelmek bevallása, amellyel kapcsolatban a NAV szintén nem rendelkezik információval, kivéve az olyan speciális eseteket, amikor valaki kifizetőnek (adatszolgáltatásra és adóelőleg-levonásra kötelezett adóalanynak) adja bérbe az ingatlanát.
  • A külföldről származó jövedelmek egy egészen speciális kategóriát képeznek a személyi jövedelemadózás területén belül. E jövedelmek esetében eltérőek lehetnek az adózási szabályok attól függően is, hogy az adott jövedelem melyik országból származik. Egyes külföldi jövedelmek kapcsán csak tájékoztató adatot kell szerepeltetni a bevallásban, míg például a külföldi befektetésekből (pénzügyi befektetések hozamai, kamat, osztalék stb.) származó jövedelmek után jellemzően adót is kell fizetni a magyar adóügyi illetőséggel rendelkező magánszemélyeknek. Tekintettel arra, hogy a külföldi befektetésekből származó jövedelmek kapcsán felmerülő adókötelezettség kalkulációja komoly szakmai felkészültséget igényel, mindenkinek javasoljuk, hogy ilyen jövedelmek adókötelezettségének meghatározása kapcsán vegye igénybe gyakorlott szakember segítségét.
  • Végül, de nem utolsó sorban ne feledkezzünk meg az adó 1+1 százalékának felajánlásáról sem! Aki meg sem nézi a bevallástervezetét, az szinte biztosan nem fogja felajánlani az adója 1 százalékát sem, pedig ez az egyeseknek jelentéktelennek tűnő összeg nagy segítség lehet a civil szervezetek és egyházak számára közérdekű és közhasznú tevékenységük ellátásához. Sajnos a tavalyi statisztikák alátámasztják az előzetes félelmeket, és azt mutatják, hogy jelentősen – a korábbi évekhez képest mintegy 12 százalékkal - csökkent az szja 1+1 százalék-felajánlások összege.

Az idei szja-bevallási határidő pontos határideje május 22., így a tervezetek ellenőrzésére is eddig van lehetőség. A bevallási tervezet átnézése és javítása hiányában a NAV által készített tervezetek elfogadott bevallássá válnak, a későbbiekben csak önellenőrzéssel lehet ezeket módosítani. 

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom