A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek látta a szabályozás pontosítását és egyszerűsítését, amelyet az Európai Parlament már jóváhagyott. Az elfogadott CBAM módosítások legfontosabb eleme az új, 50 tonnás behozatali küszöbérték bevezetése, amely jelentős könnyítést hoz a kisebb importot végző társaságok számára, miközben a nagyobb vállalatoknak szigorodó kötelezettségekre kell felkészülniük.
Az RSM Hungary webináriumán első kézből kaphatnak információt a Klímavédelmi Hatóság szakértőitől az engedélyezési eljárás menetéről, a gyakorlati kérdésekről és az ellenőrzések várható fókuszairól.
Miért volt szükség a CBAM módosításokra?
Az átmeneti időszakban mind a társaságok, mind a nemzeti klímavédelmi hatóságok számára világossá vált, hogy a szabályozás több ponton pontosításra szorul. A vállalatok elsősorban kiszámíthatóbb és arányosabb kötelezettségeket vártak a felkészüléshez, míg a hatóságoknak a részletszabályok kidolgozása miatt volt fontos a tisztánlátás.
Regisztráljon az RSM Hungary és a Klímavédelmi Hatóság szakértőinek közös webináriumára
Az adatok azt mutatták, hogy a jelenlegi rendszer indokolatlan terhet ró a csekély mennyiségű árut behozó cégekre, ezért a szabályozó hatóság új küszöbérték meghatározásáról döntött.
CBAM kötelezettségek: új küszöbérték
A legnagyobb változás melyet a vállalatok jelentős része várt, az új küszöbérték bevezetése a CBAM kötelezettek vonatkozásában.
Eddig az átmeneti időszakban a CBAM köteles terméket importáló gazdálkodók szinte mindegyike érintett volt a kötelezettségekkel. A kisértékű árukat (150 EUR ) behozó gazdálkodók voltak azok, akikre nem vonatkoztak a kötelezettségek, ez a küszöbérték azonban a kereskedelmi forgalommal érintett gazdálkodók esetében semmilyen könnyebbséget nem jelentett.
Az átmeneti időszak adatainak elemzése után a jogalkotó arra a következtetésre jutott, hogy új küszöbértéket kell megállapítani, olyat, amely valóban kiveszi a kötelezettségek alól a csekély mennyiségű árut beszállító gazdálkodókat, akik esetében, aránytalan hátrányokat jelentett a kötelezettség teljesítése.
A most elfogadott módosítás szerint azonban 50 tonna/év CBAM-köteles termék behozatala alatt a vállalatok mentesülnek a karbonvám kötelezettségek teljesítése alól.
Fontos ugyanakkor, hogy amennyiben egy vállalat év közben átlépi az 50 tonnás határt, akkor az adott évben behozott összes CBAM termékre vonatkozni fognak a kötelezettségek.
Az EU tájékoztatása szerint ez jelentős könnyítést jelent: mivel az érintett gazdálkodók 90 százaléka olyan kis és középvállalkozás, aki megfelel ennek a küszöbértéknek.
Vélhetően nem csak bennem merül fel az a kérdés, hogy mennyiben tölti majd be a szerepet a CBAM rendszer és a karbonkibocsátás csökkentése, mint cél milyen szinten tud megvalósulni akkor, amikor a módosítás az érintett gazdálkodók több mint 90 %-át kiveszi a szabályozásból.
Számtalan kérdést vett fel ez az egyszerűsítési szabály, melyek egyrészének megválaszolására akkor lesz lehetőség, amennyiben ismertté válnak a részletszabályok.
A vámhatóságok szerepe a CBAM rendszerben
Eddig kevés szerepe volt a vámosoknak a CBAM kötelezettségek ellenőrzésében, kezelésében, ez azonban a jövőben biztosan megváltozik.
A szabályozás szerint 2026-ban a küszöbértéket meghaladóan már csak CBAM nyilvántartásban lévő és CBAM tanúsítvánnyal rendelkező gazdálkodó hozhat be CBAM köteles terméket.
Kérdés azonban az, hogy milyen módon fogják integrálni a vámeljárásokba annak ellenőrzését, hogy a gazdálkodók rendelkeznek-e szükséges engedélyekkel, valamint azt is, hogy kik azok, akik engedély nélkül a küszöbértéket meghaladva próbálnak meg CBAM köteles terméket behozni.
Tekintettel a Vámunió jól működő informatikai rendszerére, arra lehet számítani, hogy a jövőben jóval kevesebb potyautasa lesz a CBAM rendszernek. A váminformatikai rendszerből egy pillanat alatt megállapítható, hogy az EU területén letelepedett gazdálkodó mikor, és milyen mennyiségű árut hozott be az EU területére. Az ellenőrzéseknek biztosan ez az adatbázis lesz a kiinduló pontja.
Határidők és kötelezettségek a vállalatok számára
A módosítás több fontos határidőt is meghatároz. Már 2025. szeptember 1-jétől lehetőség nyílik a regisztrációs és CBAM kérelem benyújtására a küszöbérték fellett importálóknak, a nemzeti klímavédelmi hatóságoknál.
Az első CBAM tanúsítvány-vásárlás időpontja 2026 január helyett 2027 februárjára került át, így a tényleges fizetési kötelezettségek csak 2027-ben jelentkeznek.
Ez nem jelenti azt, hogy a nyilvántartásba vétel vagy az engedélykérelmek benyújtásakor a hatóság díjakat nem állapíthat meg.
További változás, hogy a jelenlegi negyedéves jelentési kötelezettség helyett a vállalatoknak évente kell majd CBAM jelentést készíteniük. Az első éves jelentés benyújtásának határideje 2026 októbere lesz.
CBAM-tanácsadó segítségét kérem
Új szabály a CBAM biztosítékra
A változások érintik a kibocsátási értékek kiszámítását, az érintett termékek behozatalának ellenőrzését, a CBAM kötelezettek felelősségi szabályait. A módosítások részeként bevezetésre kerül a CBAM biztosíték nyújtásának kötelezettsége, amely elsősorban azokat a társaságokat érinti, amelyek még nem rendelkeznek legalább két éves letelepedettséggel az Európai Unióban.
Az érintett termékkör változatlan marad
A szabályozás továbbra is ugyanazokra a termékekre vonatkozik: a vas- és acéltermékekre, az alumíniumra, a cementre, a műtrágyára és a villamos energiára. Bár a termékkör nem bővült, a vállalatok számára a részletes kötelezettségek és az ellenőrzési mechanizmusok szigorodása miatt érdemes időben felkészülni.
Következő lépések a társaságok számára
A módosítás szövegét az Európai Tanács ugyan még nem fogadta el, de várhatóan változtatások nélkül a Parlamenten átment változat fog életbe lépni. A módosítások hatálybalépéséhez azonban még szükséges az Európai Tanács hivatalos jóváhagyása és a jogszabály megjelenése az EU Hivatalos Lapjában.
A karbonvám módosítások a társaságok jelentős részét mentesítik a kötelezettségek alól, ugyanakkor a küszöbértéket meghaladóan importáló vállalatok számára komoly adminisztrációs és pénzügyi feladatokat jelentenek.
A CBAM termékeket importálóknak folyamatosan vizsgálniuk kell majd azt, hogy a küszöbérték alatt vannak-e vagy sem és várható-e az, hogy évközben átlépik a küszöbértéket, mert akkor az összes behozott termékre vonatkozni fognak a kötelezettségek.
Azoknak, akik az 50 tonnás határ fölött hoznak be CBAM termékeket, már most el kell kezdeniük a felkészülést a 2026–2027-es éles időszakra.