A hibás online számla XML nemcsak a kötelező adatszolgáltatást veszélyezteti, hanem az áfakiutalás alapja is. A javítást megnehezíti, hogy az adóhatóság az érintett számlákról nem tájékoztat, csak a hibaüzenetekre hívja fel a figyelmet. Az adatszolgáltatásban és a nyilvántartásban szereplő adateltérések kiszűrése, illetve a hibajavítás automatizált, szoftveres megoldással a leggyorsabb és legbiztosabb.
Az online számla – vagy éppen az online pénztárgép és az EKAER – adatszolgáltatási kötelezettség miatt hatalmas, valós idejű adatmennyiség áll a NAV rendelkezésére, melynek következtében nemcsak az adózói magatartásról lesz pontosabb a kép, hanem az ellenőrzések hatékonysága is egyre javul. Igaz, az elmúlt időszakban az adóellenőrzések helyett inkább a hibák javítására lehetőséget adó jogkövetési vizsgálatok kerültek előtérbe.
Kíváncsi a leggyakoribb online számlahibákra? Töltse le kiadványunkat!
Új imázs: a „Támogató Adóhatóság”
Részben a „támogató adóhatóság” imázsnak tudható be az is, hogy a NAV most levélben kéri a társaságokat a hibás online számlák javítására.
Az értesítők szerint az adóhatóság általában egy hónapos időtartamot vizsgál; konkrét számlaszámokat nem közöl, csupán az érintett számlák darabszámát jelzi, és a jellemzően súlyos, az adatszolgáltatás befogadását ellehetetlenítő hibákra hívja fel az adózók figyelmét. Ez az jelenti, hogy az adott társaság számlázóprogramja vagy adatszolgáltató modulja korábban megkísérelte ugyan az adatszolgáltatást, de az adóhatóság súlyos számlahiba miatt azt elutasította.
Számlahiba: technikai és gyakorlati jellegű egyaránt
A számlahibák javítása nemcsak a számlánként akár 500 ezer forintos bírság miatt fontos, hanem azért is, mert a mulasztásból eredő adóhatósági ellenőrzés jelentős erőforrásokat emészt fel. Ráadásul a helyes számla-XML az áfakiutalás vagy papírmentes és így költségcsökkentő e-számlázás alapja.
Amellett, hogy a leggyakoribb számlahibák általában technikai jellegűek, érdemes a társaság számlázási gyakorlatát is áttekinteni.
Egy egyszerű példát említve, amennyiben a partnertörzsben egy magyar partner adószámának törzsszámát 7 karakterrel rögzítik 8 helyett, akkor az adatszolgáltatás helytelen lesz a karakterszám elvárás miatt, így az adóhatóság azt visszautasítja. A kötelező adat hiánya szintén elutasított jelentést eredményez: például ha módosító számlát eredeti számla-hivatkozás nélkül jelentik.
Hibaüzenet nélkül is lehet gond
Habár az adóhatóság a súlyos hibaüzenetekről küld összefoglaló értesítést, arról sem szabad megfeledkezni, hogy az adatszolgáltatásokat figyelmeztető üzenetek is kísérhetik, sőt, mivel a NAV nem ismeri a konkrét számla tartalmát, könnyen előfordulhat az is, hogy a hiba nélkül befogadott adatszolgáltatás mégis hibás, mert tartalmában nem egyezik a számlával.
A leggyakoribb probléma az, hogy a vállalatirányítási rendszerben lévő adat eltér az adatszolgáltatásban lévő adattól , például a teljesítés dátuma nem egyezik meg, és eltérő adat szerepel a számlaképen és az adatszolgáltatásban .
A NAV értesítésben szereplő hibaüzenetek javításán túl érdemes tehát az adatszolgáltatást és a nyilvántartást átfogóan ellenőrizni, mert nemcsak a súlyos hibával érintett és hiányzó adatszolgáltatás jár bírságkockázattal, hanem az adateltérésből fakadó számlajelentés is.
A helyes számla-XML az áfafizetés alapja
Ráadásul bizonyos hibák, eltérések nemcsak a helyes adatszolgáltatást veszélyeztetik: a NAV az adatszolgáltatások alapján bevallási tételeket is kalkulál, melyeket a beadott áfabevallásokkal vet össze. Így például az említett teljesítési dátum vagy akár egy áfa-összeg eltérés további megkereséseket és adóvizsgálatokat eredményezhet, akár egy áfakiutalás vagy átvezetési kérelem esetén is.
Kevés idő van az újabb NAV vizsgálatokig
A korábban kiküldött értesítőkben szerepel, hogy az adóhatóság 2022. januárjában újra vizsgálni fogja az adatszolgáltatásokat, a NAV tehát nyomon követi, hogy a számlahibák javítása megtörtént-e. Így már nem sok idő van hátra az újabb megkeresésekig.
Míg a számlahibák manuális javítása jelentős erőforrásokat igényel, addig az automatizált szoftveres megoldással gyorsan felfedezhetők és korrigálhatók az eltérések, így mind a NAV ellenőrzések esélye, mind pedig a bírságkockázat jelentősen mérsékelhető.