Napjainkban számos vállalkozás végez áru- és személyszállítást, ugyanakkor sokan nincsenek tisztában azzal, hogy bizonyos kiadásaik után visszaigényelhetik a külföldön megfizetett áfát. Lényeges szabály, hogy az előző évben kiállított számlákhoz kapcsolódó ÁFA-visszatérítési kérelmeket minden évben legkésőbb szeptember 30-ig lehet benyújtani. Ezt követően már nincs lehetőség az adóvisszatérítési kérelem benyújtására.

Milyen esetekben igényelhető vissza külföldi áfa?

A külföldön befizetett áfa visszaigénylésére akkor van lehetőség:

  • ha a társaság nem végez adóköteles gazdasági tevékenységet a visszaigénylés országában (bizonyos eseteket kivéve).
  • a társaságnak nincs állandó jelenléte a visszaigénylés országában, nem rendelkezik állandó székhellyel vagy telephellyel, és emellett nem tart fenn fióktelepet sem;
  • ugyanakkor a társaság termékvásárlásai, valamint szolgáltatás igénybevételei során helyi ÁFA kerül felszámításra, mivel ott vásárol terméket vagy vesz igénybe szolgáltatást.

Fontos megjegyezni, hogy minden esetben az adott ország által meghatározott szabályok az irányadók az áfa visszaigénylésének költségeire és feltételeire vonatkozóan. Ennélfogva elengedhetetlen az egyes országokra jellemző lehetőségek alapos vizsgálata, és azok megfelelő értelmezése.

Töltse le az Európai Unió országainak áfa sajátosságait tartalmazó kiadványunkat! 

Letöltöm a kiadányt!

Áfa-visszaigénylés árufuvarozás esetén?

Az áfavisszaigénylési jogosultság és a visszatérítés mértéke az alapvető feltételeken túl az elköltött kiadások jellegétől is függ, és ezen szabályokat az egyes EU-tagállamok határozzák meg. 

A közúti fuvarozás területén - például a logisztikai vállalkozások esetében - a külföldön megfizetett ÁFA jellemzően részben vagy teljes egészében visszaigényelhető az alábbi kiadások után:

  • üzemanyag-vásárlás (tankolás),
  • útdíjak és autópályadíjak,
  • járműjavítási és karbantartási költségek,
  • pótalkatrészek beszerzése.

Emellett egyéb, az utazással kapcsolatos kiadások is visszaigényelhetők, melyek országonként eltérőek lehetnek, például étkezés, szállás. 

Milyen lehetőségeik vannak a társaságoknak személyszállítás esetében?

Az utasszállítás áfa-szabályai az EU-n belül részben harmonizáltak, de az alkalmazásban jelentős eltérések lehetnek tagállamonként Ebből adódóan az egyes tagállamok eltérő megközelítéseket alkalmaznak az utasszállításból származó forgalom adózási eljárásainak tekintetében. Néhány ország kötelezi az utasszállítókat arra, hogy mindenhol jelentsék az utazásból származó forgalmat, ami sajnos megakadályozhatja az uniós áfa visszatérítésre vonatkozó 2008/9/EK irányelv alkalmazását.

Azonban bizonyos EU-tagállamok (Csehország, Dánia, Franciaország, Olaszország, Románia, stb.) a bevételt nem terhelik meg adóval a tranzitországban. Ez lehetővé teszi a 2008/9/EK irányelv alkalmazását az európai utazások költségeire vonatkozó áfa tekintetében, amely lehetőséget nyújt a buszos személyszállítók számára az áfa-visszatérítésre.

Fontos azonban kiemelni, hogy a visszaigényelhető áfára vonatkozó szabályok továbbá függenek a szolgáltatás típusától, (áru- vagy személyszállítás), valamint a vállalkozás letelepedési helyétől, azaz hogy az EU-n belül vagy harmadik országban található-e.

 Szeptember 30-ai határidő!

Fontos, hogy az  áfa visszaigénylésre a tavaly kiállított számlák esetében szeptember 30-ig van lehetőség .

A külföldön megfizetett ÁFA visszaigénylésére mindig az adott évben kiállított számlák után van lehetőség. Az előző évben kiállított számlákra vonatkozó visszatérítési kérelmet legkésőbb a következő év szeptember 30-ig kell benyújtani az érintett társaságoknak.

Ez a határidő minden évben fix, így a vállalkozásoknak érdemes előre megtervezniük a szükséges adminisztrációt, hogy ne csússzanak le a lehetőségről.

A visszaigénylési időszak nem haladhatja meg az egy naptári évet, és nem lehet rövidebb három hónapnál. A visszaigénylési kérelmét általában négy hónapon belül elbírálják, de kiegészítő információ szükségessége esetén ez az időszak akár a nyolc hónapot is elérheti.

A visszaigénylési kérelmet változatlanul a NAV Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programjában elérhető ELEKÁFA nyomtatvány segítségével lehet benyújtani.

További részletszabályok tisztázása érdekében, kérje szakértőink segítségét.

 

Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!