Bár a karbonvámról (CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindig nem tett eleget kötelezettségeinek. A türelmi időnek vége: a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság egyre több vállalkozást keres meg felszólító levéllel, melyet jelentős összegű bírság is követhet.
A CBAM-kötelezettség nem opció - miért jön a felszólító levél?
A CBAM-rendelet célja az EU dekarbonizációs törekvéseinek támogatása és a karbonintenzív termékek importjának szabályozása. Az érintett gazdálkodóknak regisztrálniuk kell az EU CBAM-platformján, és negyedévente adatot kell szolgáltatniuk a karbonintenzív importált termékekről.
Sokan azonban elmulasztották ezen kötelezettségek teljesítését, - a becslések szerint az érintett vállalatok fele, de óvatosabb becslések szerint kétharmada még nem foglalkozik ezzel a kérdéssel - ők most levelet kapnak a hatóságtól. A felszólítást követően a kötelezettségeknek – jellemzően visszamenőlegesen is – záros határidőn belül eleget kell tenni.
Nagy hibát követ el az, aki a CBAM kötelezettség teljesítését nem veszi komolyan, ugyanis jelentős összegű bírságot szabhat ki a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság arra a gazdálkodóra, aki nem teljesítette a regisztrációs, valamint a negyedévente előírt adatszolgáltatási kötelezettségét.
Ez azt is jelenti, hogy a felkészülést nem lehet tovább halogatni – különösen azoknak, akik eddig még nem is tudták, hogy a CBAM hatálya alá tartoznak.
Az átmeneti időszak a végéhez közeledik – 2026-ban jön a CBAM fizetési kötelezettség
Jelenleg a CBAM-rendelet átmeneti időszaka zajlik, amelyben még csak adatszolgáltatási kötelezettség terheli az importőröket. Ez azonban 2025 végével véget ér. 2026-tól a karbonvám már pénzügyi kötelezettséggel is jár majd, vagyis a gazdálkodóknak fizetniük is kell a bejelentett kibocsátások után.
Az eltelt időszakot akár türelmi időnek is tekinthettük, ugyanis sem az EU sem a nemzeti klímavédelem nem volt aktív abban, hogy a potyautas/negligens gazdálkodókat megszólítsa.
Változott azonban a helyzet, és vélhetően az EU jelzése alapján a nemzeti klímavédelem egyre több olyan gazdálkodónak küld levelet, akik érintettek a CBAM kötelezettséggel, de ennek ellenére nem vagy csak részben teljesítették a kötelezettségeket.
A hatóság látja, ki mulaszt – A vámadatok nem hazudnak
A CBAM alá eső termékek köre, valamint az azokkal kapcsolatos importforgalom nyomon követhető a vámuniós rendszer adatai alapján. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság, valamint az EU szervei pontos képpel rendelkeznek arról, hogy mely vállalkozások hoztak be CBAM-köteles termékeket – és ezek közül kik azok, akik elmulasztották az adatszolgáltatást. A felszólító levelek célzottan ezeknek a cégeknek szólnak.
Akik a kötelezettség pótlására kapnak felszólítást, zárolt időn belül eleget kell tenniük a kötelezettségeknek, visszamenőlegesen is.
Miért nehéz a CBAM-ot teljesíteni?
A CBAM kötelezettség teljesítését a gazdálkodók a tapasztalatok szerint nehezen ugrották meg, ugyanis kevés olyan kötelezettség van, melyet közvetlenül az EU által üzemeltetett platformon kell elvégezni. Az egyik legnagyobb kihívás, hogy az EU által működtetett CBAM-platform alapvetően angol nyelvű, és nem felhasználóbarát. Bonyolult a felület, és kevés a támogatási lehetőség, ugyanakkor számtalan hibaüzenettel és kitöltésre váró adatmezővel találja szemben magát, aki megpróbálkozik a kitöltésével.
Ennél is komolyabb akadályt jelent, hogy az adatszolgáltatáshoz szükséges emissziós adatok jellemzően nem állnak rendelkezésre az importőrök számára. Ezeket a külföldi gyártóktól kell beszerezni, akik gyakran nem hajlandók, vagy nem képesek hiteles adatokat megadni. Az importőr így gyakran végeláthatatlan levelezésbe, utánajárásba kényszerül – és sokszor így sem jut érdemi információhoz.
Ami a fentieknél még rosszabb hír, hogy a CBAM kötelezettség bevezető, átmeneti időszaka lassan az év végével véget ér, amely egyben azt is jelenti, hogy már most vannak teendőik a gazdálkodóknak a 2026-tól élesbe forduló, már nem csak adatszolgáltatást, hanem fizetési kötelezettséget is tartalmazó éles időszakra.
Sokan nem, hogy a 2026-ra való felkészülést nem kezdték meg, de még azzal sincsenek tisztában, hogy eddig is érintettek voltak, és 7 negyedév vonatkozásában már mulasztásban vannak, amit pótolni szükséges.
A CBAM kötelezettség nem csak regisztrációból és az adatoknak az EU részére történő közléséből áll, hanem annál sokkal összetettebb, jelenleg embert próbáló feladat.
A CBAM adatszolgáltatás kihívásai
Az adatszolgáltatás lényege, hogy a gazdálkodónak az importált termékről és annak előállítása során történt emissziós/kibocsátási értékekről kell információt szolgáltatni. Az importált áruról rendelkezésünkre állnak a vámokmányok, de a külföldön gyártott termék gyártójáról, és a gyártás során történt emissziós adatokról semmilyen információval nem rendelkezik alapvetően egy importőr.
Ezeket az adatok az import folyamán kell beszerezni a termék gyártójától. Ez a jelenlegi tapasztalatok szerint az esetek 50 %-ban lehetetlen, véget nem érő levelezés, és értetlenkedés a jellemző az exportőri, gyártói oldalon annak, amikor az importőr jelzi, hogy neki ezekre az információkra egy CBAM adatszolgáltatás érdekében szüksége van.
A CBAM szabályrendszere úgy került kialakításra, hogy a CBAM adatszolgáltatás kötelezettje az importőr, ugyanakkor a meghatározó kibocsátási adatok birtokosa a termék gyártója, aki nagyon gyakran nem azonos az exportőrrel.
Nem lehetetlen az emissziós adatok beszerzése a külföldi gyártótól, de rendkívül nehéz, és ennek felelőssége a CBAM szabályok szerint az importőr vállán van. Az adatok beszerzésére egyetlen esély, hogy valamilyen módon a kereskedelmi partnerünket rávegyük arra, hogy még az adatszolgáltatás szempontjából is emberi időben küldje meg a gyártott termékek kibocsátási adatait.
A legnagyobb kérdés, még csak ez után merül fel, mégpedig az, hogy vajon a közölt adatok mennyire hitelesek, de ennek ellenőrzésére jelenleg nincs semmilyen reális lehetőség.
Ez a kérdés jelenleg azért nem releváns a CBAM kötelezett vállalatok számára, mert az importőrök esetében már önmagában az is komoly eredménynek számít, ha negyedévről negyedévre teljesítik a CBAM-kötelezettségüket.
Egy negyedéves adatszolgáltatási időszak során számtalan kérdés merülhet fel, amelyekkel a Nemzeti Klímavédelmi Hatósághoz lehet fordulni, tapasztalataim szerint ők rendkívül tisztességesen, és lehetőségeikhez mérten gyorsan és hatékonyan igyekeznek válaszolni a hibakódokkal kapcsolatos megkeresésekre.
Megoldás van – de tanácsadói támogatás nélkül nehéz
A CBAM-kötelezettség teljesítése nem csak technikai és jogi kérdés – ez egy új, komplex riporting rendszer, amelyet kevesen tudnak egyedül, megfelelő szakmai háttér nélkül kezelni. Tapasztalataink szerint azok a gazdálkodók, akik már kaptak felszólítást, tanácsadói támogatás nélkül rendkívül nehezen vagy egyáltalán nem tudják pótolni az elmulasztott kötelezettségeket.
Tanácsadói véleményem az, hogy szinte kilátástalannak tűnik, ha a klímavédelemtől levelet kapó gazdálkodó egyedül próbálja meg pótolni az elmulasztott CBAM kötelezettségeket.
Még időben van, aki most lép. Az adatszolgáltatási rendszer megértése, a CBAM-platform kezelése, valamint a külföldi partnerekkel való kommunikáció kialakítása mind olyan területek, ahol tanácsadói támogatással jelentős erőforrás takarítható meg – és elkerülhető a bírság is.
CBAM-tanácsadó segítségét kérem
CBAM bírságok jönnek – érdemes most lépni
A jelenlegi felszólítások egyelőre a kötelezettség teljesítésére hívják fel a figyelmet. A következő lépcső viszont már a szankcionálás lesz – akár jelentős összegű bírságok formájában. A CBAM-rendelet tehát nem egy adminisztratív javaslat, hanem kötelező, és a hatóság egyre aktívabban ellenőrzi annak betartását.
Ha bizonytalan abban, hogy vállalkozása CBAM-köteles termékeket importál, vagy segítségre van szüksége az adatszolgáltatás teljesítéséhez, érdemes szakértő tanácsadóhoz fordulni. Az RSM Hungary CBAM-tanácsadói csapata naprakész tudással és gyakorlati tapasztalattal segít eligazodni a karbonvám-rendelet útvesztőiben.