Facebook image
Mentés

A BNPL, azaz a „vásárolj most, fizess később” áfa kérdései

Az utóbbi időben egyre népszerűbb az úgynevezett BNPL-szolgáltatás, amely a „Buy Now, Pay Later” azaz „vásárolj most és fizess később” kifejezés rövidítése. Bár a digitalizáció, valamint a COVID-19 felgyorsította ennek a kamatmentes, halasztott vagy részletfizetési lehetőségnek az elterjedését, a BNPL szolgáltatások helyes áfakezeléséről a Nemzeti Adó-és Vámhatóság még nem alakított ki egységes gyakorlatot. Fontos tudni, hogy a BNPL szolgáltatás áfa kezelése a magyar szabályozás alapján többféle lehet, ezért nem árt tisztában lenni a szabályokkal.

Mi az a BNPL?

Az utóbbi időben egyre népszerűbb az úgynevezett BNPL-szolgáltatás, amely a „Buy Now, Pay Later” kifejezés rövidítése. Ezt magyarra leginkább úgy tudjuk lefordítani, hogy „vásárolj most és fizess később”

A BNPL gyakorlatilag egy pénzügyi megállapodás, mely lehetővé teszi egy webáruház vásárlói számára, hogy a megvásárolt termékeket ne azonnal a vásárlásukkor, hanem egy későbbi időpontban fizessék ki.

Ezen új fizetési megoldás egyre elterjedtebb, többek között a Revolut és Apple Pay is már bevezette külföldön, ugyanakkor felfutása számos adózási, leginkább áfa kérdést is felvet. 

Hogyan működik a BNPL?

A legtöbb BNPL-szolgáltató kamatmentes hitelt biztosít ügyfelei számára, de abban az esetben, ha a meghatározott időszakig a vásárló nem tudja megfizetni az összeget, akkor a szolgáltató késedelmi díjat, kamatot számolhat fel. A BNPL tehát hasonlóan működik, mint a hitelkártyák, ahol egy rövid ideig visszafizethető díjak és kamatok terhe nélkül a tartozás, később azonban magas kamatok mellett kell a hitelt visszafizetni. A BNPL-szolgáltatások esetén viszont a felhasználónak nem kell rendelkeznie hitelkártyával, a szolgáltatás egy választható opció a webáruházban.

A BNPL-szolgáltatók működési modellje kétféle lehet:

  1. a pénzügyi intézményeknek hitelt közvetít, a kereskedőknek részletfizetési szolgáltatást kínál,
  2. saját maga vállalja át a kockázatot (ebben egy bankra hasonlít),ugyanis faktorálja a kereskedő vevői követelését, és később szedi be a vételárat a vásárlótól.

Mi a BNPL előnye?

A BNPL szolgáltatás egyre több webáruháznál jelenik meg, melynek pozitív hatása, hogy a vevők online vásárlásuk során több terméket helyeznek a kosarukba (így növekedik a kosárérték) és a kosárelhagyások (ezek azok a vevők, akik beteszik a kosárba az árut, de nem jutnak végig a rendelési/fizetési folyamaton) aránya csökken.

A vásárlók számára egyértelmű előny, hogy nem azonnal kell kifizetni a vásárolt áru teljes összegét.

Milyen kockázatokat rejt a BNPL?

Egyes felmérések szerint a BNPL-szolgáltatást igénybe vevő vásárlók 40%-a esik késedelembe, melyből jelentős bevétele származik a társaságoknak. Sokszor pedig olyan felhasználók veszik igénybe a szolgáltatást, akik a hitelkártyájukat már nem terhelhetik tovább vagy egyáltalán nem kaphatnak banki hiteleket, és a BNPL-szolgáltatók nem végeznek semmilyen minősítést, vizsgálatot, azaz bárki igénybe veheti a szolgáltatást.

A BNPL és az áfa -  sok a kérdőjel 

A BNPL szolgáltatások helyes áfakezeléséről a Nemzeti Adó-és Vámhatóság még nem alakított ki egységes gyakorlatot. A digitalizáció, valamint a COVID-19 elmúlt években a vásárlási szokásokra gyakorolt hatása azonban felgyorsította ennek a kamatmentes, halasztott vagy részletfizetési lehetőségnek az elterjedését, így egyre nagyobb szükség lenne a megfelelő jogi szabályozásra, beleértve a szükséges piaci engedélyeztetést.

Keresse áfa-szakértőinket!

Ha az Áfa-törvény szerint vizsgáljuk a BNPL-szolgáltatásokat, akkor szembetűnő az ügylet atipikussága, hiszen azt látjuk, hogy az ügyfél nem fizet közvetlenül a BNPL-szolgáltatásokért (alapesetben még kamatot sem),de három megállapodás létezik (a kereskedő és az ügyfél, a kereskedő és a BNPL-szolgáltató, valamint az ügyfél és a BNPL-szolgáltató között),viszont csak két fizetés történik (a kereskedő és a BNPL-szolgáltató, valamint az ügyfél és a kereskedő között).

A szolgáltatás lehetséges áfa kezelése a magyar szabályozás alapján így többféle lehet:

  • beszélhetünk akár adómentes pénzügyi szolgáltatásról,
  • de egyéb adóköteles szolgáltatás is szóba jöhet (pl.  faktoring vagy egyéb mentességi körbe nem sorolható fizetési átutalási szolgáltatás, stb.),
  • de még a részletvétel lehetősége is felmerülhet.

Ha platformszolgáltatásként akarjuk minősíteni, akkor fel kell tennünk a kérdést, hogy a kereskedő és a BNPL-szolgáltató között megállapodott szolgáltatás túlmutat-e az ügyfelek fizetési beszedésének egyszerű kezelésén?

Az ügylet helytelen áfa minősítésének pedig számtalan kedvezőtlen kihatása lehet: adóköteles ügylet esetén a meg nem fizetett áfa terhek, míg adómentes minősítés esetén a jogosulatlanul levont áfa összegek kapcsán tehet megállapítást az adóhatóság. 

Ahogy az a fentiekből látszik, korántsem olyan egyszerű megítélni, hogy mi a helyes áfakezelés a BNPL-szolgáltatások esetében, így annak eldöntéséhez érdemes adótanácsadó közreműködését igénybe venni.

Kérdés esetén keresse szakértőinket!

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom