Az új Air. és Art., valamint ezek egyes részletszabályait tartalmazó kormányrendelet megjelenését követően viszonylag hosszú ideig kellett várni, hogy a konkrétumok szintjén is tetten érhető legyen a fenti – mindeddig elméleti – központi törekvés. De nem vártunk hiába, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal megjelentette a kezdő vállalkozások támogatásáról, mentorálásáról szóló tájékoztatóját.
A Mentor Program célja, hogy a NAV az újonnan alakult adózók (egyéni vállalkozók, cégbejegyzésre kötelezett szervezetek, civil szervezetek, ügyvédi irodák és szabadalmi ügyvivő irodák) jogkövetését elősegítse és megelőzze a helytelen adózási gyakorlat kialakulását. Az egyes adókötelezettségek teljesítése, a jogszabályi előírásoknak való megfelelés gyakorta okoz fejtörést már régóta működő vállalkozásoknak is, nemhogy adózási gyakorlattal nem rendelkező kezdő vállalkozásoknak. E program keretében a NAV segítséget nyújt az adókötelezettségek útvesztőjében történő eligazodásban, maradéktalan teljesítésükben.
Érdemes nyomon követni a NAV honlapján megjelenő tájékoztatókat
A korábbi évek gyakorlata, miszerint a NAV jogszabályi kötelezettségének eleget téve honlapján tájékoztatókat, kiadványokat jelentet meg az adózást érintő fontosabb tudnivalókról, a jövőben is kiemelt hangsúlyt kap. A megjelentetésre kerülő tájékoztatók számának bővülésére és naprakész frissítésére továbbra is lehet számítani. Ráadásul az új Art. előírásai szerint a 2018.január 1. után közzétett tájékoztatóknak megfelelően eljáró adózók esetében jogkövetkezmény nem állapítható meg. Természetesen az esetleges feltárt adóhiány megfizetése alól továbbra sem mentesül az adózó.
Visszatérve a NAV aktív, segítő szerepére: a mentorálás keretében a kezdő vállalkozás adószámának megállapítását követően a NAV 30 napon belül szóban vagy írásban ingyenes tájékoztatást nyújt az adókötelezettségekről, az ezekkel kapcsolatos információk elérhetőségéről és személyes kapcsolatfelvételt kezdeményez. A mentorálási programban való részvétel természetesen önkéntes és ingyenes szolgáltatás, azonban ügyfélkapus előzetes regisztrációhoz kötött az eBEV portálon keresztül.
A hat hónapig tartó személyes kapcsolattartás, mentorálás mellett az adóhatóság a Mentor Program keretében egységes tematika mentén országszerte szervez fórumokat a kezdő vállalkozások és az érdeklődő adózók számára.
A közzétett előadásanyagok az alábbi témákat ölelik fel:
- adójogi alapismeretek: számlázás, alanyi mentesség, áfa bevallás, foglalkoztatáshoz kapcsolódó bejelentési kötelezettségek és adó-járulékkötelezettségek, kedvezmények, valamint választható adózási formák
- egyes adókötelezettségek: önadózás és képviselet, bejelentkezés és változásbejelentés, bizonylatok, könyvvezetés, nyilvántartási kötelezettség, számlanyitás, továbbá bevallási kötelezettség, adó- és járulékfizetési kötelezettségek.
A rendezvényeken a kezdő vállalkozások első kézből értesülhetnek a NAV munkatársaitól az őket érintő adózási szabályokról és főbb tennivalóikról.
A magunk részéről örvendetesnek tartjuk, hogy az adóhatóság a vállalkozások korai szakaszában is törekszik hathatós segítséget nyújtani az adózóknak egyfajta nevelő célzattal az adómorál fejlesztése érdekében. Különösen fontosnak tartjuk, hogy az adózók ne pusztán egy esetleges későbbi adóellenőrzésen találják először szembe magukat a NAV munkatársaival.
Az adózóbarát közigazgatás megvalósítására tett lépések segítenek abban, hogy az adózók ne elsősorban az állami kényszert megjelenítő arctalan szervezetként gondoljanak a NAV-ra, hanem segítő, szolgáltató oldalával is megismerkedjenek. A mentorrendezvényeken szerzett tapasztalatok hasznos útravalóként szolgálhatnak az adóhatósággal történő hatékony kommunikáció kialakításában.