A „Külföldiek magyarországi munkavállalása!” című blogbejegyzésemben a külföldiek bejelentési kötelezettségeivel kapcsolatosan írtam meg a fontosabb tudnivalókat.
Jelen bejegyzésemben a munkáltatók, munkavállalók számára szeretném összefoglalni, hogyan történik a bejelentéshez elengedhetetlen TAJ és adószámok igénylése.
A külföldi munkavállaló dönthet úgy is, hogy maga jár el az okmányok beszerzésében, bár a munkáltató segítségére mindenféleképpen szüksége lesz az aláírások és a céges adatok végett. A gyakorlatban viszont számos esetben kerestek meg minket, hogy segítséget kérjenek, mert elvesztek az információk és nyomtatványok útvesztőjében.
TAJ kártya igénylése
A TAJ kártya igényléséhez szükséges nyomtatványokat az OEP oldaláról lehet letölteni. A belföldinek nem minősülő biztosított részére a foglalkoztatója a foglalkoztatás megkezdése előtt – ún. Megrendelőn – a foglalkoztató székhelye szerinti kormányhivataltól kérheti a TAJ szám kiadását.
A TAJ kártya igényléséhez, az alábbi nyomtatványok kitöltéséhez szükséges adatok:
- a munkáltató neve
- címe
- adószáma
- biztosítási jogviszony kezdete
- a munkavállaló neve, születési neve
- születési hely
- születési idő
- anyja születési neve
- lakhelye, tartózkodási helye
- külföldi állampolgár esetén külföldi lakcíme
- állampolgársága
- az igényt előterjesztő adatai (az ügyben eljáró, megbízott személy adatai)
NYT. 52 Megrendelő
A megrendelő kiállítására kizárólag a munkáltató jogosult. A munkáltató és a munkavállaló adataival kell kitölteni majd aláírással és pecséttel hitelesíteni.
Igénylőlap NYT. 53 Nyomtatvány
A munkavállaló és az igényt előterjesztő személy adataival kell kitölteni.
Meghatalmazás TB NYT. 159 Nyomtatvány
Ezt a meghatalmazást kétféle képpen kell kitölteni, amennyiben nem a munkáltatói jogkör gyakorlója jár el személyesen, úgy írásos foglalkoztatói meghatalmazás és az érintett munkavállalótól írásos meghatalmazás szükséges.
Megbízott személy esetén a személyi okmányok (útlevél),valamint a lakcímkártya/szállásbejelentő lap másolatának csatolása, egyéni ügyintézés esetén ezek eredetiben történő bemutatása elengedhetetlen!
Minden nyomtatványból két példányt szükséges készíteni! Egyrészt, hogy igazolni tudjuk a nyomtatvány átvételét, másrészt azért, mert a TAJ kártyát csak abban az esetben adják át, ha az összes eddig felsorolt nyomtatványokkal és a 19T1041-es bejelentővel valamint az Elfogadó igazolással együtt ezek az eljáró szerv részére bemutatásra kerülnek a munkavégzés megkezdését követő napon.
Adóazonosító jel
Az adókártya és az adóazonosító szám igénylése nem bonyolult folyamat, azonban érdemes előre tudni, hogy milyen adatokra lesz szükséges az igénylés során.
Az adókártya a 19T34-es nyomtatvány kitöltésével igényelhető, ami a NAV oldalán érhető el. A kártya igénylése első alkalommal ingyenes.
Az Adókártya igényléséhez szükséges adatok és nyomtatványok
A kitöltéshez szükséges adatok:
- név, születési név
- születési hely
- születési idő
- anyja születési neve
- lakhelye
- külföldi állampolgár esetén külföldi lakcíme
- az adóigazolvány postázási címe
- állampolgársága
- külföldi munkavállaló esetén
- 19T34 es nyomtatvány
- Fényképes igazolvány, személyi igazolvány vagy útlevél
- TB kártya
Munkáltatói igazolás
Meghatalmazás a munkavállalótól az ügyintéző személy részére, amennyiben nem személyesen történik az ügyintézés.
Lakcímkártya
A lakcímkártyával, szálláshely bejelentővel nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében az adókártya igénylő lap leadása, az adóazonosító jel generálása a kizárólagos illetékességi szabályok alapján történik, a budapesti székhelyű Kiemelt Ügyek és Adózók Adó Főigazgatóságán.
Adókártya igényléséhez a T34-es adatlapot kitöltve, két példányban, személyesen vagy postai úton kell eljuttatni a lakhelyünk szerinti adóhatósághoz. A nyomtatvány egyetlen esetben nyújtható be interneten, elektronikus úton, ha rendelkezünk ügyfélkapus regisztrációval!