Aki a koronavírus (COVID-19) gyanúja miatt otthoni, vagy egészségügyi intézményben (kórházban) járványügyi megfigyelés alá kerül, azt keresőképtelen állományba lehet venni. Ezt – hasonlóképpen bármilyen más okhoz – a háziorvos teheti meg vagy az a kórház, ahol felvették a beteget ellátásra. Ebben az esetben azonban a hivatal értesíti ki az orvost a hatósági határozatról, majd az értesítés alapján a háziorvos 7-es kóddal állítja ki a táppénzes igazolást. Az igazoláson a keresőképtelenség oka a foglalkozástól való eltiltás, vagy hatósági elkülönítés lesz. Ebből következően tehát, az önkéntesen vállalt karanténban nem tekinthetjük magunkat táppénzre jogosultnak! A 7-es kóddal jelölt keresőképtelenség esetén nem jár betegszabadság, már az első naptól táppénzre lesz jogosult a biztosított. Az ellátás napi alapja, az általános táppénz-szabályoknak megfelelően állapítható meg. Lényeges azonban, hogy az ilyen ellátás esetében a foglalkoztatót nem terheli táppénz-hozzájárulási fizetési kötelezettség, vagyis az úgynevezett táppénz-egyharmad!
Foglalkozási megbetegedésre baleseti táppénz jár
Előfordulhat, hogy a vírussal összefüggő megbetegedés foglalkozási megbetegedésnekminősül. Azoknak, akiknek a foglalkozása, munkája összefügg a megbetegedéssel, illetve annak kezelésével, például vírussal fertőzött személyekkel foglalkozó egészségügyi dolgozók (ápolók, mentősök, orvosok, stb.) a keresőképtelensége foglalkozási megbetegedés miatt áll fenn. A foglalkozási megbetegedést az arra hatáskörrel rendelkező szerv vizsgálja ki és állapítja meg. Az orvosi igazoláson ezt 2-es kóddal jelölik. Az ilyen keresőképtelenség idejére baleseti táppénz illeti meg a biztosítottat, mely után a foglalkoztatót szintén nem terheli táppénz-egyharmad megfizetése.
Táppénzes igazolások benyújtása, befogadása
A NEAK próbál rugalmasan eljárni az orvosi igazolások munkáltatóhoz történő benyújtása, valamint azok befogadása kapcsán a körülményekre való tekintettel:
- Társadalombiztosítási kifizetőhely esetében az orvosi igazolásokat elegendő postai, vagy elektronikus úton eljuttatni a foglalkoztatónak. A veszélyhelyzet megszűnését követően viszont a munkavállaló köteles az eredeti orvosi igazolást átadni a foglalkoztatójának!
- Társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztató esetében is hasonlóan kell eljárni, viszont a kérelmeket továbbra is csak elektronikus úton lehet benyújtani az egészségbiztosítóhoz. A veszélyhelyzet megszűnését követően a munkavállaló itt is köteles az eredeti orvosi igazolást átadni a foglalkoztatójának!
Mit történik akkor, ha a munkavállaló nem tudja személyesen leadni a keresőképtelenségi igazolását?
Amennyiben a dolgozó elektronikus formában el tudja juttatni a munkáltató felé az igazolását, a keresőképtelensége idejére járó ellátás kifizetése biztosított lesz azzal, hogy a járványügyi veszélyhelyzet elmúltával az eredeti igazolásokat a munkáltatónak le kell adni, el kell küldeni.
Amennyiben az igazolást kiállító orvos nem tudja elektronikus formában a beteg (munkavállaló) részére kiadni az igazolást, akkor első körben nem igazolt táppénzként lehetséges elszámolni a munkából való kieső időt, amit természetesen az igazolás bármilyen formában történő beérkezését követően a munkáltató visszamenőlegesen elszámol.