Facebook image
Mentés
RSM Hungary
EBA

Pontos tervezéssel valósíthatók meg az üzleti lehetőségek

Számottevően megnőtt az előre tervezés és a pontos üzleti tervek jelentősége az utóbbi években, a válság ugyanis mind az induló, mind a már régebb óta működő, de bővülni akaró vállalkozásoktól sokkal komolyabb odafigyelést kíván a pénzügyi tervezés, üzleti modellezés terén.

Magyarországon a cégek közel 90 százalékát kitevő kis- és középvállalkozások biztosítják a munkahelyek mintegy háromnegyedét. Már csak ezért is különösen fontos, hogy a vállalkozások a gazdasági nehézségek közepette is képesek-e fejlesztéseket, bővítéseket megvalósítani. Az RSM International által is támogatott European Business Awards (EBA) üzleti díj magyarországi döntősei azt üzenik: az élelmes cégek a fejlesztésből és az innovációból is képesek gyorsan megtérülő előnyt kovácsolni.

Az, hogy egy-egy ígéretes ötlet minél hamarabb üzletileg is alátámasztott elképzeléssé érhessen, különösen nehéz kihívás a gyakran csekély cégvezetési tapasztalattal rendelkező induló vállalkozások számára. Sokszor az innováció erősítését célzó pályázati források is kimerítetlenek maradnak, mivel a fejlesztések a pályázaton - előző évi árbevétel, előélet, egyéb kizáró feltétel miatt - önállóan indulni nem képes, vagy a fejlesztést előre finanszírozni nem tudó vállalkozásokban keletkeznének. Induló cégek számára vannak ugyan pályázatok, azonban erről gyakran hiányzik az információ, vagy az összeg mértéke illetve a felhasználhatóság kötöttségei nem teszik kifizetődővé a pályázaton való részvételt.

Fel kell tehát gyorsítani az innovatív ötletek megvalósulását, piacra jutását, hogy a kevésbé tőkehiányos nyugati versenytársakkal szembeni előny fenntartható legyen – vallja az induló vállalkozások számára kockázati tőkét, üzleti szolgáltatásokat és tanácsadást, valamint fizikai infrastruktúrát biztosító DBH Group, a 2012-es EBA egyik nemzeti döntőse.

A DBH tapasztalata azt mutatja: az innováció továbbfejlesztéséhez, a magyar, majd a nemzetközi piacra lépéshez mindenképpen szükséges az ötletgazda elkötelezettsége, sikerre való törekvése. Az „egyéni harcosok” azonban gyakran követnek el olyan hibákat, tesznek meg olyan fölösleges köröket, amelyeket mások előttük már kitapasztaltak. A hasonló vállalkozásokkal való mindennapi kapcsolattartás, a „mentor” vállalkozókkal történő eszmecsere a siker záloga is lehet, ezt segíti elő a cég által nemrég életre hívott Advance Offices startup és seed capital irodaház. Az elhelyezés mellett a DBH gondoskodik az informatikai támogatásról is, valamint üzleti, pályázatírási, könyvelési tanácsokat ad.

Fontos kérdés a finanszírozás előteremtése is, a banki termékek ugyanis a legtöbb újítás esetében még ideális pénzügyi környezetben sem jelentik a tökéletes megoldást. Ennek fényében kiemelkedő jelentőségű tény, hogy az elmúlt két évben a DBH kétmilliárd forintot helyezett ki technológia-intenzív kkv-kba.

Hasonló kérdésekre más, ugyancsak sikerre vivő választ adott a debreceni Flavon Group Kft. Az innovatív étrend-kiegészítőket gyártó és forgalmazó társaság a multi-level marketing révén vitte sikerre tevékenységét először Debrecenben, majd Magyarországon, az utóbbi időben pedig immár Európában és Európán kívül piacokon is. Ez a megoldás annyiból kitűnő választásnak bizonyult, hogy az üzletkötők és a „szájreklám” révén nagyon gyorsan és kis befektetéssel lehetett terjeszkedni, egy-egy jó üzletkötő megtalálása a cégnek és az adott értékesítőnek is havi több millió forintos bevételt jelent.

A válság ezt az ágazatot sem kímélte, az összes hálózatos értékesítéssel foglalkozó cég (köztük a Flavon) forgalma is évről évre csökken. Ennek elsődleges oka, hogy a fogyasztók egyre kevésbé engedik meg maguknak, hogy prémium termékeket vásároljanak akkor, amikor sokszor a napi megélhetés is kérdéses.

Ebben a helyzetben a cég uniós, sőt, Európán kívüli piacokon keresett új lehetőségeket. A magyarországi irodák mellett immár három lengyelországi irodával rendelkezik a cég, júniusban pedig megnyitotta az Egyesült Államokbeli képviseletét, és folyamatban van egy törökországi iroda elindítása is. Mindemellett dinamikusan bővül a cseh, német, szlovák vásárlók száma és aránya is.

A nemzetközi terjeszkedés mellett a cégcsoport nyereségének nagy része Magyarországon keletkezik. A Flavon Group büszke is arra, hogy befizetett adói a magyar államkasszát gyarapítják és étrend-kiegészítőinek forgalmazásával a minőségi magyar termékek hírét terjeszti szerte a világban.

Összességében tehát akár induló, akár már „befutott” vállalkozásról van szó, egy reális, tényadatokra támaszkodó üzleti terv, az abban megfogalmazott jövőkép – amellett, hogy a cégvezetés számára is fontos iránymutató – a partneri és finanszírozói kapcsolatok kialakításánál alapvető elvárássá vált.

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom