Katás adózók, foglalkoztatók átvilágítása

A kisadózó vállalkozások tételes adóját eddig választó, több százezer katás adózó, illetve a katás szerződéssel foglalkoztató munkáltatók ellenőrzése az adóhatóságnál folyamatosan felbukkanó feladat. A meglévő szerződéseket érdemes átvilágítani, hogy az esetleges NAV ellenőrzés próbáját is kiállják.

Kérdése van?

Forduljon hozzánk bizalommal!

dr. Horváth Zoltán

dr. Horváth Zoltán

Vezető tanácsadó, Adóüzletág

Telefon

A kata adónem egyszerűsége és pénzügyi feltételei miatt egyre népszerűbbé vált. Ugyanakkor a NAV a munkavállalók bejelentését ezzel az adózással megkerülő adóalanyokat és a katás számlát befogadó cégeket várhatóan kiemelten fogja vizsgálni, hogy elejét vegye a járulékfizetés elkerülése céljából kialakított katás konstrukcióknak. A 2021. januárjától bevezetni tervezett 40 százalékos extra adó, amely az egy partner felé 3 millió forintot meghaladóan kibocsátott számlákhoz kapcsolódik majd, várhatóan a katás adózótól számlát befogadó partnerekre hárulhat. 

A hibásan, munkaszerződés helyett alkalmazott katás szerződésekhez kapcsolódóan a katás adózóra, de főként a munkáltatóra súlyos büntetést róhat ki a NAV. 

Ön is foglalkoztat katásokat? Készüljön fel a NAV-ellenőrzésekre! 

Még ha nem is kell a jelenleg alkalmazott alvállalkozói, beszállítói, megbízotti struktúrák teljes feladásán gondolkodni, a már meglévő szerződésrendszert mindenképpen érdemes átvilágítani, hogy az esetleges adóhatósági ellenőrzés próbáját is kiállják. 

Kérdés esetén forduljon bizalommal adószakértőnkhöz,
kérjen ajánlatot!

A kata legjellemzőbb problémája a bújtatott foglalkoztatás. Ezt a veszélyt a jogalkotó már a kata bevezetésekor felismerte, ugyanis vélelmezi a munkaviszonyt azokban az esetekben, amikor a katás adóalany felé ugyanazon megrendelő éves szinten legalább 1 millió forintos kifizetést teljesít.  Ezen vélelemmel azonban a jogalkotónak nem sikerült bezárnia a kiskaput. Bár a kata alkalmazási feltételének 7 pontja – melyből kettőt kell teljesítenie az adózónak  a vélelem megdöntésére – jól ismert, ezen túl az adóhatóságnak többféle eszköze, viszonyítási pontja is lehet, mely az adatelemzések alapján problémára hívja fel a figyelmet egy-egy adózó esetében. 

A 2021. januárjától bevezetni tervezett 40 százalékos extra adó, amely az egy partner felé 3 millió forintot meghaladóan kibocsátott számlákhoz kapcsolódik majd, a katás adózótól számlát befogadó partnerekre hárulhat majd. 

Milyen kockázatokat rejthet a katás adózó foglalkoztatása? 

Egy fennálló katás jogviszony munkaviszonnyá minősítése esetén a katás adózók mellett a számlát befogadó foglalkoztatót érintik kiemelten hátrányosan egy esetleges adóhatósági átminősítés kockázatai.

Amennyiben magyar katás adózó(k)tól számlát befogadó társaság esetében a NAV színlelt munkaviszonyt állapítana meg, úgy egy adóellenőrzés során a katáztató cég oldalán csapódnának le adóhiányként: 

  • a katáztató munkavállalót terhelő egyéni/társadalombiztosítási járulékterhek,
  • a kifizetőt terhelő szociális és szakképzési hozzájárulás,
  • valamint a katás adózónál jelentkező szja-különbözethez kapcsolódó szankciók is.

Az elmaradt szja befizetésen kívül mindent a munkáltatónak kell fizetnie, sőt bizonyítottan szándékos adóelkerülés (kényszervállalkozás) esetén 200 százalék adóbírsággal is számolnia kell. 

A fenti kockázatok kiszűrése és minimalizálása érdekében mindenképpen javasolt a katás struktúrák átvilágítása, jogszabályoknak megfelelő kialakítása. A szerződéses struktúrák és a mögöttes dokumentáció adóhatósági ellenőrzés szempontú átvizsgálásában adóhatósági tapasztalattal is rendelkező szakértő tanácsadóink állnak rendelkezésre. 

Kérdés esetén
forduljon bizalommal adószakértőnkhöz!


    Felkeltettük érdeklődését?

    Kérjen ajánlatot, vagy forduljon kérdéseivel szakértő kollégáinkhoz!

    Szakértőink rendszeresen publikálnak szakmai anyagokat

     Tovább