Facebook image
Mentés

Cégvásárlási trendek: Versenytársat, vevőt vagy beszállítót vegyen?

A vállalati terjeszkedés visszatérő kérdése, milyen társaságnak van a legnagyobb hozzáadott értéke, ha cégvásárlásról gondolkodnak a tulajdonosok. A válasz pedig a piaci környezettől függően is eltérő, ami a cégvásárlások árazásában is tetten érhető.

A vállalkozások széles köre elér életfázisa azon szakaszába, amikor a piaci részesedés növelése vagy a szolgáltatási lánc szélesítésének érdekében a tulajdonosok megfontolják a felvásárlás révén történő növekedést. Ilyenkor felmerül azonban a kérdés: milyen céltársaságot lenne érdemes keresni, versenytársat vagy esetleg a saját vevőjüket / szállítójukat tekintsék tranzakciós célpontnak?

A vállalati integrációk három formáját a szakzsargon a horizontális-, a vertikális- vagy a konzorcium integrációba sorolja, az alábbiakban a horizontális és a vertikális integrációt tekintjük át részletesebben. Megvizsgáljuk, hogy az akvizíció révén növekedni vágyó vállalatok céljaihoz melyik integráció típus lehet ajánlott inkább, milyen erősségeik és milyen gyengeségeik lehetnek az egyes cégvásárlási típusoknak a tranzakciós folyamat, illetve az azt követő átmeneti periódus során. 

Versenytárs a célpont, alias horizontális integráció

A horizontális cégintegráció az azonos tevékenységi körben működő cégek közötti felvásárlás/tranzakció, mint például a Walt Disney Company és a 21st Century Fox összeolvadása, vagy a hazai piacon az Emag.hu és az Extrem Digital fúziója. 

A horizontális integrációval a vevő növelheti a piaci részesedését, a munkaerő, fizikai eszközök és a tudás megosztása miatt költséghatékonyabb működést érhet el. Mind a szakmai kutatások, mind tranzakciós tapasztalataink alapján az iparágon belül megvalósított, horizontális felvásárlások jellemzően kisebb kockázatot hordoznak az érintett cégek számára. A vevő már tapasztalt, jól ismeri az adott szektort, így a tranzakció utáni átmeneti időszak is rövidebb és zökkenőmentesebb lehet.

Vevő, vagy szállító a célpont, alias vertikális integráció

Természetesen adódik másik cégvásárlási alternatívaként a vertikális cégintegráció, amely a termelési lánc különböző szintjein tevékenykedő társaságok között jön létre. Nemrégiben olvashattuk például, hogy az IKEA romániai erdőket vásárolt, hogy bútoraihoz faanyagot biztosítson. 

A termelési, értékteremtési lánc különböző szinten álló tagjai között a felvásárló cég az alapanyagoktól a végső fogyasztókig terjedő skálán terjesztheti ki tevékenységét. A vertikális integráció során a felvásárló vagy valamelyik meglévő/potenciális szállítóját, vagy vevőjét veszi meg. 

A vertikális felvásárlásokkal a befektetők általában a hatékonyságot próbálják meg növelni, és a költségeket csökkenteni, ezzel esetlegesen jelentős piaci előnyt elérve. Habár a vertikális integráció kockázatosabbnak számít, fontos eszköze lehet a minőségi ellátás biztosításának is.

Mit értékel most a cégvásárlási piac?

A jelenlegi piacot tekintve, 2022 második negyedévében trendfordulót lehetett megfigyelni a horizontális és a vertikális felvásárlások szorzóiban, azaz ezen tranzakciók árazását tekintve több iparágban. 

A 2020-2021-es időszakban a globális szofverfejlesztési iparágban horizontális felvásárlások, versenytársak megszerzésére irányuló tranzakciók jellemzően magasabb szorzók mellett valósultak meg, mint a vertikális tranzakciók esetén. Majd 2022 2. negyedévében ez a trend megfordulni látszik (lásd a grafikonokat). 

Meglátásunk szerint, a 2020-2021-es időszakban a koronavírus járvány utáni gazdasági fellendülés hatására a befektetési fókusz a szoftverfejlsztési iparágban  inkább az egyes piacok konszolidálásán volt. Ezzel szemben a 2022-ben megfigyelhető inflációs nyomásnak és a háború okozta bizonytalanságnak köszönhetően a befektetők még magasabbra értékelték a biztosabb ellátási láncokat, és így a szolgáltatási, termelési láncuk szélesítését részesítik előnyben. 

A trendek nyomon követése a cégeladást tervezők számára is releváns információt jelent. Érdemes mérlegelniük időről-időre, hogy milyen vásárlók számára jelenthetnek aktuálisan célpontot, honnan, mekkora érdeklődésre és milyen cégértékelésre számíthatnak. 

cégeladás, cégvásárláskor
forduljon tapasztalt szakértőinkhez

    Kapcsolódó bejegyzéseink

    Érdeklik az adó, számviteli és jogi változások?

    Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen mindig naprakész!

    Feliratkozom